همایش

بین‌المللی

مجازی

مدیریت، طراحی‌شهری

ایران، ایتالیا

مقاله،

همایش بین‌المللی مدیریت طراحی شهری 1398

مدیریت طراحی، حوزه جدیدی در کسب و کار است که در آن از روش های مدیریت پروژه، طراحی، استراتژی و زنجیره تامین برای اداره فرایند خلاقیت و ایجاد ساختار و سازمان برای حوزه طراحی بهره گرفته می شود. مدیریت طراحی شامل فرایندهایی مستمر، تصمیم گیری های مرتبط با کسب و کار و راهبردهایی است که نوآوری را تسهیل کرده و به خلق محصولات، خدمات، ارتباطات، محیط و برندهایی می پردازد که به گونه ای موثر طراحی شده باشند تا کیفیت زندگی ما را ارتقا داده و برای سازمان موفقیت بیافزاید. در سال های اخیر نگرشی ایجاد شده است که تلفیق تفکر طراحی با مدیریت استراتژیک را به عنوان رویکردی میان رشته ای و انسان محور به دانش مدیریت در نظر می گیرند. شبکه مدیریت طراحی اروپا براساس ویژگی های رایج کسب و کارها و نحوه استفاده آن ها از مقوله طراحی، مدل پله مدیریت طراحی را ارایه می دهد. در این مدل پله ای طبقه بندی از پایین ترین پله تحت عنوان؛ مدیریت طراحی تا بالاتریت سطح جایی که مدیریت طراحی به طور راهبردی در سازمان مورد استفاده قرار می گیرد و بخشی از فرهنگ کسب و کار شده است، طبقه بندی می شود. از جمله شاخه های مدیریت طراحی می توان به مدیریت طراحی شهری اشاره کرد. مدیریت طراحی شهری با طیف وسیعی از ذی نفعان سر و کار دارد و تمامی آن ها در تحولات شهری (ساخت و سازها) تاثیرگزار هستند. بین رشته ای بودن این رشته باعث شده که تلاشی مشترک برای دست یابی به نتایج سودمند و یکپارچه ایجاد شود.
درواقع مدیریت طراحی شهری در جهت گردهم آوردن شیوه های مرسوم برنامه ریزی شهری و منطقه ای، توسعه ساخت و سازها و طراحی شهری، چارچوبی مشترک ارائه می دهد. ایجاد هماهنگی میان رویکردهای مختلف ساخت و منافع متقابل، چارچوبی مفید برای ادغام دیدگاه برنامه ریزی شهری، طراحی شهری و پروژه های پیشنهادی برای محیط ساخته شده، ارائه می دهد. از سوی دیگر مدیریت طراحی شهری در عرصه سیماومنظر شهری با دغدغه های مهمی در جهت آسایش شهروندان و پیرایش محیط شهری رو به رو است. از جمله این موارد می توان موضوعات آلودگی بصری و حذف زوائد بصری، نورپردازی شهری، طراحی برای کودکان و کاربرد رنگ در شهر را برشمرد. رنگ، اثرات احساسی و فرهنگی‌ای دارد که می تواند تلاش برای ایجاد ارتباط را بهبود بخشیده یا مانع آن شود. رنگ در شهر، انتقال پیام و مفاهیم ارتباطی را نیز بر عهده دارد. معنای رنگ در شهر، بعدی مهم از زندگی اجتماعی و فرهنگی است و پیوستگی رنگ ها با حس مکان ارتباط دارد.

ازاین رو دانشگاه الزهراء (س) و هلدینگ موسسه هنرهای‌آفام، نخستین کنفرانس خود را بنا به مقتضیات و نیاز کنونی کشور به موضوع «مدیریت طراحی با رویکرد طراحی شهری» و با مجوز وزارت علوم در خصوص برگزاری کنفرانس در سطح بین‌المللی اختصاص داده اند؛ چرا که علاوه بر نیازهای کاربردی مدیریت در سطح طراحی شهری، این حوزه در کنار ارزش اجتماعی، از ارزش های فرهنگی بالایی برخورداراست.
لذا این کنفرانس به دنبال آن است كه با گردهم آوردن صاحب نظران، اندیشمندان، دانشگاهیان، سیاستگزاران و مدیران سازمان های ذی‌ربط و علاقه مند، مهندسین طراح و متخصصان، فعالین بازار و تجارت و علاقه مندان داخلی و خارجی به موضوع مدیریت طراحی با رویکرد مدیریت طراحی شهری، به تبیین مفاهیم، اهداف و معرفی ایده ها و طرح های مفید و نوآورانه بپردازد. این فرصتی مناسب است برای ارائه ی اطلاعات و یافته های پژوهشی و تجربی مراکزعلمی، تحقیقاتی و صنعتی و خدماتی و تبادل نظرمتخصصان داخلی و خارجی.

0 +
مشارکت کننده
0 +
سخنرانی
0 +
مقاله
محور مقالات
  • مدیریت طراحی و برندینگ شهری
  • مدیریت طراحی و پایداری اجتماعی
  • مدیریت طراحی و زیباسازی شهری
  • مدیریت طراحی و شهرهای خلاق
  • مدیریت طراحی و شهرهای هوشمند
  • مدیریت طراحی و گردشگری شهری
  • مدیریت طراحی و مبلمان شهری
  • مدیریت طراحی و رنگ در شهر
  • مدیریت طراحی و حذف زوائد بصری
  • مدیریت طراحی و طراحی برای کودکان
زمان‌بندی
1 اردیبهشت ماه 1398
30 بهمن ماه 1398
15 مرداد ماه 1397
اعلام فراخوان دریافت مقاله
اعلام نتایج داوری مقاله
برگزاری همایش